Het consumentenvertrouwen is flink gedaald en zelfstandige ondernemers voelen dit duidelijk in hun omzet. Ook de woonwinkels ontkomen niet aan de dalende consumentenbestedingen. Een goede ondernemer denkt echter niet in problemen, maar in kansen.

Juist in deze periode is het voor de ondernemer belangrijk om zich te onderscheiden. Werk aan de Winkel heeft dat als geen ander door. Met het Local Hero winkelconcept biedt het ondernemers de kans tot intensieve samenwerking met behoud van de eigen identiteit. ‘Wij combineren zo de twee grootste krachten van het ondernemen’, aldus Theo van Elk van Werk aan de Winkel. 

Local Hero
‘Werk aan de Winkel is in 2007 gestart met het Local Hero winkelconcept en heeft momenteel een netwerk van tien winkels met elk hun eigen exclusieve verzorgingsgebied. De aangesloten interieurspecialisten werken als zelfstandige ondernemers onder hun eigen naam. Achter de schermen wordt er echter op verschillende niveaus onder één paraplu intensief samengewerkt. ‘Werk aan de winkel ontzorgt de ondernemer’, aldus Van Elk. ‘Wij zorgen voor de randvoorwaarden zoals collectionering, reclame, automatisering en training van personeel, zodat de ondernemer zich kan concentreren op zijn vakmanschap.’
 
Onderscheid
‘De ondernemers willen met ons graag in zee omdat wij in duidelijke stappen stellen wat we bieden en verwachten’, legt Van Elk uit. ‘Als een ondernemer besluit met ons te gaan samenwerken, dan leggen we dit ook vast in een overeenkomst. De bij ons aangesloten ondernemers kunnen zich dankzij het Local Hero winkelconcept onderscheiden van anderen. We benaderen de woninginrichting vanuit de consument. Het assortiment wordt bij de aangesloten woonwinkels gereduceerd. De klant kan dan veel beter kiezen, zonder het gevoel te hebben in de keuze beperkt te worden. De winkel is ingedeeld in sfeer en kleur. De klant, die wel ongeveer weet wat hij wil, kan meteen in de goede hoek zijn keuzes maken.’
 
Weg naar succes
Onlangs werd het rapport ‘Succes ontrafeld. Een onderzoek in de mode- en woonbranche’ van ABN-AMRO en CBW-MITEX uitgebracht. Hierin werd gekeken naar wat bepalend is voor het succes van de mode- of woonondernemer. De overeenkomsten tussen de succesvolle aanpak die uit het onderzoek naar voren kwam en de visie van Werk aan de Winkel was treffend. Van Elk: ‘Ik zag onze ideeën over bedrijfsvoering volledig bevestigd in het rapport. We hebben de conclusie daarom als leidraad genomen in onze communicatie naar de ondernemers.’ Van Elk heeft een nieuwe brochure samengesteld waarin de succesfactoren uit het onderzoek zijn vertaald naar het Local Hero winkelconcept. Een goede ondernemer toont volgens Van Elk lef, kent zijn sterke eigenschappen, zoekt samenwerking en maakt keuzes. ‘Je moet ook van het gemiddelde durven afwijken en authentiek zijn. Oog voor je personeel is verder heel belangrijk. Zij zijn het contact met de klant. Goed personeel krijg je door ze aandacht en verantwoordelijkheid te geven.’
 
Winkelconcept
De aangesloten winkels worden op alle fronten door Werk aan de Winkel bijgestaan. Allereerst ondergaat de winkel een complete metamorfose, zodat het een moderne uitstraling krijgt. De bekende naam blijft, maar de zaak krijgt een nieuw, modern en uitnodigend uiterlijk. Dit zorgt ervoor dat oude klanten trouw blijven en nieuwe worden aangetrokken. Verder geeft Werk aan de Winkel regelmatig advies en zorgt het voor bijscholing en de gezamenlijke inkoop en reclame-uitingen. ‘De folder wordt voor alle bedrijven gemaakt, maar voor elke winkel met de eigen naam. De ondernemer kan hierdoor een hele mooie folder aanbieden tegen lage kosten. En natuurlijk hebben we een heel helder winkelconcept voor de klant. De basisuitstraling en het assortiment zijn voor iedereen hetzelfde. De collectie bestaat uit moderne eigentijdse materialen voor de interieurinrichting. De winkel is ingericht in kleurstudio’s en woonsferen en de ondernemer/adviseur geeft persoonlijke kleur- en interieur adviezen en inventieve en uitvoerbare tips. De klant krijgt inspirerende voorbeelden en praktische oplossingen voorgelegd en ervaart een originele winkel die een duidelijke visie op het wonen heeft.’
 
(Gepubliceerd in GaafGoed)